سفارش تبلیغ
صبا ویژن
الکترونیک - جوون ایرونی

سوزش درد بردباری را جرعه جرعه درکش که آن اساس حکمت و ثمره دانش است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

نکته های شارژ باتری سه شنبه 85 خرداد 23  1:1 عصر

نکته های شارژ باتری

 

قلب کامپیوتر لپ تاب ، گوشی مبایل ، دوربین فیلمبرداری دیجیتال ، یا دستگاه پخش MP3 شما پردازنده یا نرم افزار نیست، باتری است .

بدون آن منبع همیشه در دسترس انرژی ، وسایل پورتابل الکترونیکی چیزی جز وسایل گران قیمت مگس وزن نیستند .

متداولترین گونه باتری موجود در وسایل همراه ، یک باتری غیر قابل شارژ استاندارد است . این باتریها از لحاظ شیمیایی به دو گونه عمده تقسیم می شوند : الکالاین ( قلیایی ) یا لیتیمی .

اما وسایل همراه پر استفاده ، مانند لپ تابها ، گوشیهای مبایل ، و PDA ها معمولا به باتریهای قابل شارژ اتکا دارند. دو نوع متمایز باتریهای قابل شارژ در بازار متداول است : نیکل – بنیاد ، شامل نیکل – کادمیم ، و لیتیم – بنیاد ، شامل لیتیم – یون ، و پولیمر لیتیم – یون .

 

باتریهای غیر قابل شارژ استاندارد

الکالاین یا قلیایی . کارآمدی باتریهای قلیایی معمولا 10 برابر کارآمدی باتریهای قدیمی روی- کربن است . آنها طول عمر بیشتری دارند و می توانند 85 درصد از ظرفیت خود را پس از پنج سال ذخیره حفظ کنند . باتریهای قلیایی کمتر نشت می کنند و در محدوده گسترده ای از دمای محیط می توانند کار کنند .

لیتیم . باتریهای لیتیم از لیتیم در حالت فلزی آن استفاده می کنند تا به یک چگالی انرژی بسیار بالا دست پیدا کنند ، در نتیجه مدت عمل طولانی و طول عمر نگهداری – (در قفسه ) زیادی دارند . باتریهای لیتیم می توانند پس از پنج سال عدم استفاده تا 97 درصد از ظرفیت اسمی خود را حفظ کنند .

باتریهای لیتیم بهترین جایگزین برای باتریهای قلیایی استاندارد دوربینهای دیجیتال ، دستگاههای پخش MP3 ، و سایر وسایل الکترونیکی هستند .

 

باتریهای شارژ شدنی

نیکل – کادیم .

باتریهای نیکل-کادمیم سرعت شارژشدن بالایی را فراهم می سازند و می توانند  طول عمر خوبی داشته باشند ، با بیش از هزار چرخه شارژ/ دشارژ.

اگر پیش از آن که باتریهای نیکل- کادمیم  کاملا دشارژ (خالی) نشوند آنها را شارژ کنید کارایی آنها پایین می آید . بعضی از شارژرهای باتریهای نیکل – کادمیم دارای مداری برای دشارژکردن باتری ، پیش از شارژکردن آن هستند .

باتریهای نیکل- کادمیم به یک دوره break-in نیاز دارند . بسیاری از سازندگان این نوع باتریها سه بار چرخه شارژ/دشارژ را پیش از انکه باتری به حالت بهینه خود برسد توصیه می کنند.

 

باتریهای هیبرید نیکل-فلز . باتریهای NiMH سی تا چهل درصد ظرفیت انبارش بیشتری را نسبت به معادلهای نیکل-کادمیم دارند، اما تعداد چرخه شارژ/دشارژ مجدد کمتری را پشتیبانی می کنند، بین 300 تا 500 چرخه معمول است .

باتریهای NiMH پیش از شارژ به دشارژ کامل نیاز ندارند، درنتیجه ، می توانید پیش از یک استفاده طولانی برنامه ریزی شده ، آن را کاملا شارژ کنید . اگر باتری NiMH تعداد دفعات زیادی  بطور کامل دشارژ (خالی) شود طول عمر آن کم می شود . هر چند ، اگر گاهی اجازه دهید که کاملا تخلیه شود به گونه ای بهینه کارخواهد کرد .

شارژکردن باتریهای NiMH نسبت به معادل باتریهای نیکل-کادمیم طولانی تر است و اگر بیش از حد شارژ شوند یا در زمانی که باتری داغ است شارژ ادامه یابد احتمال دارد که خراب شوند .

شارژرهای NiMH خوب می توانند جلوی شارژ بیش از حد باتری را بگیرند یا اگر دمای داخلی باتری زیاد باشد عمل شارژ را متوقف کنند .

با تریهای لیتیم-یون . این باتریها بالاترین چگالی انرژی را فراهم می سازند ، تقریبا دوبرابر انرژی قابل دسترسی از باتریهای نیکل – کادمیم . آنها به دشارژ کامل نیاز ندارند ، به دوره break-in نیاز ندارند ، و از مسئله حافظه باتری خبر ندارند .

میتوانید در هر زمانی یک باتری لیتیم –یون را بی آنکه روی کارایی باتری اثر بگذارد شارژ کنید ، اما چون باتریهای لیتیم – یون معمولا دارای طول عمر شارژ/دشارژ 300 تا 500 چرخه هستند، اگر زود به زود و قبل از تخلیه ، این باتریها را شارژ کنید طول عمر باتری را پایین می آورید .

با آنکه بسیاری از سازندگان باتریهای لیتیم – یون طول عمر باتری را تا سه سال ذکر می کنند ، بعضی از مصرف کنندگان طول عمر تا 18 ماه را گزارش کرده اند .

 

 

پولیمر لیتیم- یون .

باتریهای پولیمرلیتیوم-یون که گاهی به Li-poly یا Lipo نیز مشهورند ، اساسا شبیه به باتریهای لیتیوم-یون هستند . اختلاف اصلی در آن است که پولیمرهای لیتیوم-یون بسیار نازکتر هستند، با اندازه هایی به کوچکی یک میلیمتر .

باتریهای پولیمر لیتیوم-یون بسیار سبک نیز هستند ، و در برابر شارژ بیش از حد و نشت مواد شیمیایی نیز مقاومترند . اما تولید آنها گرانتر از باتریهای لیتیوم-یون تمام می شود ، وچگالی انرژی پایین تری دارند. باتریهای پولیمرلیتیوم- یون بیشتر در وسایل الکترونیکی سبک وزن و گران قیمت مانند گوشیهای موبایل به کار می روند .

 

دقت در جابجایی

همه انواع باتریها جایگزین پذیر نیستند. هرگز از باتری لیتیوم-یون روی وسیله ای که برای استفاده از این نوع باتری طراحی نشده است بهره نگیرید . معمولا می توانید از باتریهای نیکل-بنیاد قابل شارژ به جای باتریهای الکالاین هم –اندازه بهره بگیرید و مسئله ای پیش نیاید.

اگر به جای باتریهای غیر قابل شارژ استاندارد می خواهید از باتریهای قابل شارژ نیکل-بنیاد بهره بگیرید ، یک شارژر با کیفیت خوب بخرید . شارژرهای باتری خوب می توانند طول عمر باتری را زیاد کنند .

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

عملکرد میکروکنترلر پنج شنبه 85 خرداد 11  8:17 صبح
عملکرد میکروکنترلر

img12.gif
میکرو کنترلر در اصطلاح به ریز پردازنده هایی گفته می شود که بجز CPU حداقل شامل سیستم های ورودی و خرو جی (I/o) حافظه و مدارات ارتباط با حافظه در داخل تراشه اصلی هستند و نیازی به مدارات واسطه بیرونی جهت ارتباط با سیستم های جانبی را ندارد. البته امکانات همه میکرو کنترلر ها هشابه و یکسان نمی باشد و برخی از میکرو کنترلر ها علاوه بر امکانات فو ق العاده شامل مبدل های دیجیتال به آنالوگ و آنالوگ به دیجیتال و یا حتی امکانات بیشتر و اختصاصی تر می باشند.

میکرو کنترلر MC68HC7058 ساخت شرکت MOTOROLA نمونه ای از میکرو کنترلر های مدرن می باشد که امروزه در ساختمان مانیتور های پارس از آن استفاده شده است. قلب این میکرو کنترلر را ریز پردازنده 6805 تشکیل می دهد و حافظه آن شامل 3.75 کیلو بایت حافظه ROM جهت ذخیره کردن نرم افزار اجرایی و 256 بایت حافظه RAM جهت ذخیره سازی مو قت می باشد.
نرم افزار ذخیره شده در حافظه این میکرو کنترلر تحت امتیاز شرکت هیوندای کره جنوبی بوده و قابل دسترسی یا دخل و تصرف ننی باشد و فقط مختص 15 اینج مدل HL -5870 می باشد. از و ضایف اصلی میک رو کنترلر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- کنترل دکمه های جلوی مانیتور در صنعت ساخت
2- ایجاد ولتاژ های DC جهت کنترل قسمت های مختلف مدار
3-ارتباط با حامظه none volatile جهت ذخیره سازی و باز خوانی اطلاعات.
4- ارتباط با سیستم تغذیه جهت مدیریت توان مصرمی
5- ارتباط با سیستم مولد OSD
6- ارتباط با سیستم تنظیم گر خودکار
7- تنظیم اعو جاجات و تصحیح خطاها
8- مضناتیس جدایی
9- پردازش سیگنال های همزمانی
10- کنترل پیچش تصویر


موضوعات یادداشت الکترونیک نظرات شما ()

پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

امروز:   1   بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

آشنایی با من

الکترونیک - جوون ایرونی

لوگوی خودم

الکترونیک - جوون ایرونی

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

وبلاگ علمی (سید افشین راستگو)

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

الکترونیک
سیاسی
کامپیوتر
دانش عمومی
پاییز 1385
بهار 1385

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   30718   بازدید