سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهار 1385 - جوون ایرونی

هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، او رابه بلایی بزرگ مبتلا می کند . پس اگر آن بنده راضی گشت، بهره اش نزد خداوند، رضایت است و اگر ناخشنود گشت، بهره اش نزد خداوند، ناخشنودی است [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

هفت روش مطالعه سه شنبه 85 خرداد 23  1:45 عصر

هفت روش مطالعه

خواندن اجمالی:

فواید خواندن اجمالی:

الف- کارامدی بیشتر، از راه تخمین زدن اهمیت مطالب و طرح ریزی یک روش مناسب مطالعه.

ب- بودجه بندی واقعیتر از زمان، از طریق کشف حجم و دشواری مطالب.

ج- افزایش میزان درک مطالعه و نگهداری آنها د رحافظه از راه کسب یک نظر اجمالی از کل مطالب پیش از خواندن جزییات .

د- افزایش میزان دقت تمرکز حواس از طریق برانگیختن میزان علاقه.

2- تند خواندن:

فواید تند خواندن:

الف- کامل کردن روش خواندن اجمالی و افزودن به ارزش آن.

ب- مرور مطالبی که قبلاً خوانده اید.

ج- جانشین ساختن این روش با روش مطالعه دقیق و کامل، هنگامی که درک کمتری از مطالب مورد نیاز است و وقت کمتری موجود است.

د- افزودن بر انعطاف پذیری و گسترش دامنه سرعتهای مطالعه.

3- عبارت خوانی:

فواید عبارت خوانی:

الف- افزایش سرعت مطالعه از طریق کاهش سریع کلمه به کلمه خواندن.

ب- افزایش درک مطالب از طریق شناسایی اندیشه ها و مفاهیم و رابطه بین آنها.

ج- افزایش تمرکز حواس و لذت حاصل از مطالعه از طریق هماهنگ کردن سرعت خواندن یا سرعت فکر کردن.

4- دقیق خوانی:

فواید دقیق خوانی:

الف- فهم بیشتر مطالب از طریق درک ساختمان مفاهیم و معانی.

ب- نگهداری بیشتر مطالب در حافظه از طریق یک روش ساده مرور کردن و یادگیری جزئیات و ربط دادن آنها با اصول و مفاهیم.

ج- افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سئوالات تشریحی، زیرا در این روش مطالعه مفاهیم به وسیله خواننده سازمان می یابد و به زبان وی بیان می شود صرفاً به حافظه سپرده نمی شوند.

د- افزایش کسب لذت در نتیجه ایجاد اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیقتر مطالب.

5- خواندن تجسسی:

فواید خواندن تجسسی :

الف- کمک به تمرکز حواس از طریق تحریک حس کنجکاوی

ب- غلبه بر تنبلی، حالت کسلی، و پرتی حواس از طریق شرکت فعالانه در مطالعه

ج- آمادگی بیشتر برای گذراندن موفقیت آمیز امتحانات و شرکت در بحث های کلاسی.

ح- افزایش زمان نگهداری مطالب در حافظه از طریق کسب رضایت حاصل از دادن پاسخ درست به سؤالات.

و- افزایش آفرینندگی؛ از طریق نوع تفکری که هدفش همواره طرح پرسش و جستجو برای دادن پاسخ به پرسش است.

6- خواندن انتقادی:

فواید خواندن انتقادی:

الف- فهم عمیق تر مطالب و درگیری بیشتر با مطالب در نتیجه تجزیه و تحلیل اهمیت آنها.

ب- طولانی ساختن مدت نگهداری مطالب در حافظه از طریق شناسایی روابط بین مواد مختلف مطالب و روابط بین مواد و مطالب خواندنی دیگر و تجربیات شخصی.

ج- کسب اعتماد در مورد ارائه نظرات انتقادی، از راه مستدل ساختن عقاید.

7- خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری مطالب

فواید خواندن برای ...

الف- افزایش میزان درک و فهم از طریق کشف معانی عمیق یک نوشته.

ب- غنی کردن تجربیات شخصی از طریق صراحت بخشیدن به افکار و احساسات.

ج- بالا بردن سطح آگاهی نسبت به زندگی از طریق شریک شدن در تجربیات و طرز فکر دیگران.

د- بهره گیری بیشتر از استعدادهای شخصی از طریق برانگیختن افکار، ادراکات و احساسات.

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

آشنائی با مشاهیر دوشنبه 85 خرداد 22  12:1 عصر

آشنائی با مشاهیر

آمپر:

آندره آمپر مکتشف وریاضی دان فرانسوی در بیست ودوم ژانویه 1775 متولد شد. آمپر از کودکی به ریاضی علاقه داشت و مقدمات حساب دیفرانسیل وانتگرال رانزد یکی ازدوستان پدرش مطالعه نمود.

درسال1793 که پدرش فوت نمود،ناراحتی عجیبی اورااحاطه نمود بطوریکه مدت یک سال طول کشید تا به وضع عادی خود برگشت، در همین هنگام که بیست ویک سال بیش نداشت به عشق دختری بیست وسه ساله گرفتارگردید. در سال 1802 به سمت استاد« بورک » معین شد مجبور گردید برای مدتی زنش را ترک کند.

آمپر با اولین اکتشاف خود تحت عنوان ( مطالعه تئوری ریاضی بازی های قمار ) در سال 1802 مورد توجه ریاضی دانها قرارگرفت با توجه « دالامبر » در شهر لیون ، محل اقامت زنش به تدریس مشغول شد. در سال 1803 زنش دراثر بیماری خطرناکی جان سپرد. آمپر با ناامیدی ویأس کامل لیون را ترک کرد وبه سمت دانشیار مدرسه پلی تکنیک انتخاب شد.

آمپر در پاریس با دیدن دختری بنام « ژان پوتو» تمام غم واندوه خود را فراموش نمود، ولی عاقبت این ازدواج به جائی رسید که یک روز زنش اورااز خانه بیرون کرد . در این موقع آمپرسمت استادی مدرسه پلی تکنیک را داشت.

آمپر در سال 1808 بازرس کل دانشگاه ودر سال1809 ،استاد آنالیز ومکانیک در پلی تکنیک ودر سال 1814 عضو آکادمی علوم شد نام آمپر با اکتشافات اساسی او دربارهمعادلات با مشتق جزئی ،درردیف بزرگترین دانشمندان اروپا قرارگرفته شد.

در سال 1820 بود که مقاله ( ژان کریستیان اورستد) درباره روابط الکتریسیته ومغناطیس به زبان لاتین منتشر شد. آمپر با مطالعه این مقاله بیشتر وقت خود را صرف این مسئله نمود.

روز هیجدهم سپتامبر آمپر اولین اکتشاف خود را درباره مغناطیس الکتریکی اعلام کرد. آمپر شدت جریان راتشخیص دادو وسیله ای برای اندازه گیری آن تعیین نمود.

آمپر موفق به تهیه پروژه ای برای تلگراف الکتریکی گردید وبا اکتشافات خود روزبه روز بنای الکترودینامیک را مستحکم نمود.

آمپر با اکتشافات خود توانست افتخار جهانی کسب کند. به طوری که در سال 1881 در کنگره بین المللی ، الکتریسین ها واحد جریان الکتریسیته را آمپر نامیدند ونام او ورد تمام زبانها گردید.

آمپر در پانزدهم ژوئن 1836 در شصت و یک سالگی در گذشت.

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

کوارک چیست؟ دوشنبه 85 خرداد 22  11:49 صبح

کوارک چیست؟

مدت زیادی این طور تصور می شد که پروتونها و نوترونها ذرات بنیادی هستند و بنابر این گمان می رفت مثل تقسیم الکترون دیگر قابل تقسیم نبوده و دارای یک ساختار داخلی نیستند .

امروزه می دانیم که نوکلئونها یا به عبارت دیگر پروتونها و نوترونها خود از ذرات کوچکتری ساخته شدهاند که کوارک نامیده می شوند .

تا به حال 6 نوع کوارک متفاوت شناسایی شده است ، با این همه فقط دو نوع آنها در تشکیل مواد پایدار معمولی نقش مهمی دارند که عبارت از کوارک U و کوارک D هستند .

U علامت اختصاری برای بالا(up ) و d علامت اختصاری (down ) می باشد. اطر بار الکتریکی یک الکترون را منفی 1 فرض کنیم ( 1= الکترون ) کوارک U دارای بار الکتریی دوسوم بصورت مثبت و کوارک D دارای بار الکتریکی بصورت یک سوم منفی است لذا پروتون ( که دارای یک بار مثبت است ) از 2 کوارک U و یک کوارک d تشکیل شده است . از این طریق است که بار آن مثبت یک حاصل می شود ، برعکس یک نوترون دارای 2 کوارک d و یک کوارک u بوده و بار آن برابر با صفر است .

اگر روابط و نسبتها در اتمها که در مقایسه با کوارکها بزرگ هستند. مهم و چشمگیر است، این روابط در کوارکهای کوچک مسلما مهمتر هستند. مثلا کوارکها هیچ گاه به تنهایی نقشی را به عهده ندارند بلکه همیشه در گروههای 2و3 تایی هستند.

ذراتی که از دو کوارک تشکیل می شوندمزون نام دارند ذراتی را که 3 کوارک دارند باریون می نامند . کوارکها در کنار بار الکتریکی ای که دارند خاصیت مرموز دیگری نیز دارا می باشند که رنگ خوانده میشود

کوارکها از این جهت به قرمز سبز و آبی طبقه بندی می شوند ، البته از این طبقه بندی باید رنگهای حقیقی را تصور کرد بلکه منظور نوع بار الکتریکی آنهاست . بنابر این ذرات آزاد معلق در طبیعت باید همیشه دارای رنگ خنثی وبه عبارت دیگر سفید باشند.

به شرح زیر این نتیجه حاصل می شود :

یک کوارک قرمز ، یک کوارک سبز و یک کوارک آبی . یک گروه سه تایی مثلا یک پروتون می سازند .

همان طور که ترکیب رنگهای رنگین کمان رنگ سفید را به وجود می آورد ، از ترکیب رنگهای سه گانه کوارک نیز سفید به دست می آید . به این ترتیب یک ذره سفید مجاز و  پایدار  تشکیل می شود . امکان دیگر این است که یک کوارک قرمز با یک ضد کوارک که رنگ ضد قرمز دارد یک زوج بسازند . قرمز و ضد قرمز همدیگر را خنثی کرده رنگ خنثی را به وجود می آورند به هر حال چون این گروههای دوتایی (مزونها) از ماده و پادماده ایجاد شده اند خیلی سریع فرو می پاشند ، به این جهت مزونها پایدار نیستند.

تمامی این مطلب را چنین خلاصه کنیم :

کوارکها هیچ گاه در طبیعت به عنوان ذرات مستقل و آزاد وجود ندارند . ایجاد ذرات متشکل از 2 کوارک یا به عبارت دیگر (مزونها) البته ممکن است ولی این ذرات پایدار نیستند. برعکس ، گرههای سه تایی یا به زبان دیگر پروتونها و نوترونها ساختارهایی بسیار پایدار هستند ، انسان ، کره زمین و در واقع کهکشان راه شیری عملا از 3 سنگ بنای اولیه ایجاد شده اند که عبارت از کوراکهای u کوارکهای d الکترونها 1 کوارکها نوکلئونها را میسازند و آنها به یکدیگر متصل شده هسته اتمها را به وجود می آورند .

هسته ها و الکترونها در اتحاد با یکدیگر اتمها را ایجاد می کنند و اتمها نیز با پیوستن به یکدیگر مولکولهای کوچک و بزرگ از قبیل مولکولهای آب و ... را می سازند .

میلیاردها مولکول سلولهای بدن ما را به وجود می آورند ، اما با تمام تفاوتهایی که انسانها ، جانوران ، گیاهان ، سیاره ها و یا ستارگان با یکدیگر دارند باز هم تفاوت آنها فقط از 3 ذره زیربنایی ساخته شده اند که عبارتند از کوارکهاu کوارکهایd  و الکترونها.

آیا کوارکها را می توان مشاهده کرد؟

 روشن است که کوارکها را نمی توان مشاهده کرد بلکه می شود وجود آنها را مثل هسته اتمها از طریق آزمایشهای فراوان و پیچیده اثبات نمود.

برای این کار مثل آنچه که رادرفورد 75 سال پیش برای شناسایی هسته اتم انجام داد عمل می شود و پروتونها یا الکترونهای بسیار پرشتاب مورد اصابت قرار می گیرند .

بیشتر الکترونها در این آزمایش به ندرت تغییر مسیر می دهند ولی تعدادی از آنها کاملا از مدار خود خارج می شوند ، درست مثل اینکه به گلوله های سخت و کوچکی در داخل پروتونها برخورد کنند این گلوله های بسیار کوچک همان کوارکها هستند که در جستجویشان بوده ایم . بررسی های دقیق نشان داده که پروتون در مجموع از سه سنگ بنای اولیه این چنینی تشکیل شده است و بدین سان جهان نیز تشکیل شده است .

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

حرکت روبات ها با استفاده از کپک خزنده خلق پلیس روباتیک دوشنبه 85 خرداد 22  11:32 صبح

حرکت روبات ها با استفاده از کپک خزنده خلق پلیس روباتیک

براى نخستین بار سیگنال هایى که یک سلول زنده آنها را تولید مى کند منجر به جنبش و حرکت در یک روبات شش پا شده است. این موضوع توسط «سوچیرو تسودا» و «یوکیو پگیو گونجى» از دانشگاه «کوب» ژاپن و «کلاوس پیتر زانر» از دانشگاه ساتهمپتن انگلستان گزارش شد.
در درازمدت پیوند سلول ها و ماشین ها به نسل جدیدى از روبات هاى دورگه قابل انعطاف منجر خواهد شد که مى توانند خود را با شرایط غیرقابل پیش بینى در محیط هاى پیچیده مطابقت دهند. برنامه ریزى یک رایانه براى سازگارى با محیط هاى پیچیده عملى بسیار دشوار است اما این توانایى در هر سلول زنده مشاهده مى شود.
«اندرو آداماتسکى»، پروفسور محاسبات رایانه اى غیرمتعارف از دانشگاه «وست» انگلستان و سردبیر روزنامه بین المللى «محاسبات رایانه اى غیرمتعارف» مى گوید: «فکر مى کنم که زانر و گونجى اولین قدم براى خلق یک پلیس روباتیک را برداشته اند.» آداماتسکى در این تحقیق شرکت ندارد.
ارگانیسم مورد استفاده توسط این پژوهشگران یک تک سلولى به نام
Physarum polycephalum است. این ارگانیسم یک کپک خزنده است که کلنى آن مى تواند به قطر چند متر رشد کند.
در طبیعت، کپک ها در محل هاى تاریک و مرطوب رشد مى کنند. اگر کپک در معرض نور خورشید و یا برخى محرک هاى دافعه دیگر قرار گیرد با حرکتى آمیب گونه به نزدیک ترین محل مرطوب و سایه دار حرکت مى کند.
این رفتار با نوسانات ضخامت درون سلول مربوط است. براى مثال، زمانى که بخشى از سلول یک وضعیت و شرایط مطبوع مانند رطوبت و گرما را احساس مى کند با سرعت بیشترى نوسان مى کند. اگر بخشى از سلول شرایطى نامطبوع مانند نور را احساس کند به آهستگى نوسان مى کند.
گروه پژوهشگران این نوسانات را شکار کرده و سپس آنها را تبدیل به حرکت در روبات کردند.
نخست، پژوهشگران این سلول را در ظرف پترى دیش کشت دادند به گونه اى که شکلى شبیه ستاره شش پره را به خود گرفت. هر کدام از این پره ها با یک پاى روبات ارتباط داده شد. آنها سپس ظرف را روى یک میز شفاف قرار دادند.
پژوهشگران در زیر این میز یک چشمه نور نارنجى تعبیه کردند. کپک خزنده نسبت به این رنگ واکنش نشان نمى دهد. در بالاى میز یک دوربین دیجیتال و یک پروژکتور قرار داده شد که با نور سفید چشمک مى زد. کپک از نور سفید خوشش نمى آید.
دانشمندان با استفاده از پروژکتور الگویى از نور سفید را بر روى پره هاى مختلف کپک افشاندند. این نور با ایجاد نوساناتى در کپک، باعث شد که کپک در برخى قسمت ها ضخیم تر و در برخى قسمت ها نازک تر شود.
دوربین دیجیتالى با تصویربردارى از سطح درخشندگى نور نارنجى که از زیر کپک به سمت بالا مى درخشید سیگنال (تغییر ضخامت) را شکار و ضبط مى کرد.
یک رایانه الگوهاى نوسانات را به حرکت جنبشى در روبات تبدیل مى کرد.
«تسودا» که عضو این گروه تحقیقاتى است و در حال فعالیت براى دریافت درجه دکترا از بخش علوم و فناورى دانشگاه «کوب» است، مى گوید: «ما مشخص کردیم که اگر نوع الگوهاى نوسانى را که ما در سلول کپک خزنده ردگیرى مى کنیم در پاهاى روبات به کار ببندیم قادر خواهیم بود حرکات روباتیک مختلفى ایجاد کنیم. این حرکات شامل حرکت در مسیر مستقیم و تغییر تصادفى در مسیر حرکت است.»
براى مثال، سیگنال هایى که یکى پس از دیگرى در جهت عقربه هاى ساعت به اوج مى رسیدند منجر به چرخش روبات مى شدند و سیگنال هایى که از دو پره مخالف و به صورت متناوب اوج مى گرفتند حرکت در مسیر مستقیم را باعث مى شدند.
به گفته پژوهشگران، سلول کپک مزیت مضاعف «خودترمیمى» را نیز داراست. اگر قسمتى از پره قطع شود سلول در محل بریدگى رشد مجدد مى کند. این سلول مانند تمامى ارگانیسم هاى زنده مکانیسم ترمیم طبیعى را در
DNA خود دارد.
«آداماتسکى» مى گوید: «مشکلى که در این نتایج دیده مى شود این است که طى این پژوهش، کپک خزنده بر روى روبات سوار نبود و روى آن قرار نداشت. این موضوع مانند آن است که ما راننده یک خودرو را در خانه قرار دهیم و به او اجازه دهیم که خودرو را از راه دور در شاهراه کنترل کند بدون آنکه بداند بر روى جاده چه مى گذرد.»
به گفته «تسودا»: «اینکه آیا این فناورى بخشى جدایى ناپذیر از کنترل روبات خواهد شد و یا اینکه از آن فقط به عنوان وسیله اى پژوهشى استفاده شود مى باید مشخص و تعیین شود.»


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

مواد منفجره دوشنبه 85 خرداد 8  11:45 صبح

مواد منفجره

جنگ ، قانون ابدی زندگی وصلح راحت باش میان دو جنگ است.  « نیجه »

1- مقدمه :

گرچه واژه جنگ ،واژهای مخوف وترسناک است، با این حال ازآغاز زند گانی بشر بر این کره خاکی ،با وی همراه بوده است .با متحول شدن ابزار،ادوات ومواد به کار رفته در جنگ ها، جراحت روحی وجسمی جنگ ها درد آور شده  وافزون بر این ،آثار روانی واجتماعی دراز مدت بر جوامع می گذارد .در این میان ساخت باروت سیاه وبه کارگیری آن در جنگ ها نقطه عطف  مهمی بود که در تاریخ جنگ ها رخ داد و بشر به قدرت عظیم نهفته در مو لکول های شیمیایی پی برد . در واقع جنبه های  کا ربردی دانش شیمی از قرون گذشته به وسیله بشر در اموری همچون استخراج فلزات، شیشه سازی، سفالگری، نساجی، رنگرزی و... به کار گرفته شده بود. از جمله شاخه های کاربردی دانش شیمی ساخت وبه کارگیری باروت( Gun powder ) بود . گرچه چینی ها نخستین کسانی بودند که به باروت دست یافتند ولی آنرا در مراسم آتشبازی وسنتی خود به کار می برند. به هرترتیب دانش تهیه باروت در قرن سیزدهم میلادی به اروپا راه یافت واز اواخر قرن سیزدهم تا قرن نوزدهم بیشتر کشورها از این ترکیب به عنوان سلاح نظامی برای تخریب قلعه ها وشهرها ومقابله با دشمن استفاده می کردند، به طوری که در جنگ های ایران وعثمانی باروت سیاه برای پرتاب گلوله توپ به کاربرده شد.طی قرون بعدیبا گسترش علوم وزیر شاخه های آن ، به ویژه دانش شیمی ، امکان تهیه ترکیبات شیمیایی جدیدتروپرانرژی تر مهیا شد وانواع مواد منفجره با قابلیت ها وکاربردها متفاوت پا به عرصه گذاشت، بنابراین جا دارد نگاه کوتاهی به این دانش انداخته شود.

دانش شیمی در میان سایر دانش های بشری جایگاه ویژه ای دارد که آن را از سایر رشته های علوم پایه متمایز می کند. این ویژگی دو بعد دارد :

(1)  شیمی به عنوان یک دانش پایه ، سایر رشته های علوم پایه(به جز ریاضی) وطیف وسیعی از ایر علوم تجربیونیز علوم کاربردی را از خود متأثر کرده است وامروزه به درستی می توان ادعا کرد که رشد دانش بشری ،فناوری،صنعت،رفاه،امورنظامی و... در هرجامعه ای بدون علم شیمی مقدور نمی باشد. اختصاص بیش از 37% مقالات علوم محض در جهان به شته شیمی، این دانش را به عنوان نخستین رتبه در میان سایر علوم پایه قرارمی دهد

(2)  شیمی دربعدکاربردی، گستره وسیعی از صنایع مولد کالاهای مصرفی وغیر مصرفی وپژوهشی در جهان را پوشش در جهان را پوشش می دهد که جایگاه منحصر به فرد این دانش را در حیطه صنعت نشان می دهد. به عنوان نمونه در سال 2000 میلاد شرکت های نفتی وکارخانجات شیمیایی در مجموع با فروش 3288 میلیارد دلار کالاهای عام شیمیایی، نخستین رتبه در میان صنایع دنیا را به خود اختصاص داده بودند.

با تمام این اوصاف ، شیمیدانشی است که دارای جنبه های خوب، بد وناپسندمی باشد. جنبه های خوب ومثبت این دانش درزمینه های گوناگون زندگی امروز نظیر بالا بردن کیفیت زندگی با به کارگیری انواع فرآورده های نوین بهداشتی،دارویی وشیمیایی آشکار است. جنبه های بداین دانش را می توان در افزایش بارآلودگی منابع آب، خاک وهوا دانست وجنبه های ناپسند این دانش درتولید وساخت انواعسلاحهای شیمیایی ،ترکیبات مخدرویاری درتوسعه وساخت انواع مهمات وتسلیحات همگانی تجلی می یابد.

درعصرحاضرکه عصراطلاعات نام گرفته ودامنه پژوهش های دانش بشری از جمله شیمی گسترش یافته ، چنان روندی برقرار است که نتیجه پژوهش ها از راه یافتن به اهداف نظامی درامان نیست،ولذاامکان ایمن ساختن خودوسایر جوامع بشری درمقابل این همه اطلاعات و دانش روزافزون شیمی که به یقین طبق خواسته سران سیاسی و نظامی قدرتهای بزرگ بخشی از آن درخدمت پیشبرد وگسترش انواع سلاحهای متعارف وغیرمتعارف قرارمی گیرد، امری سخت ودشوار به نظر می رسد. بنابراین چاره ای جز افزایش آگاهی ها وپیشرفت گام به گام با فناوری جهان اول نداریم که درغیراین صورت طبق اصل تنازع بقاء فنا خواهیم شد. در این راستا مطالبی راجع به مواد منفجره که یکی از شاخه های کاربردی دانش شیمی است آورده شده است .

2- شیمی ، پژوهش وموادمنفجره :

گروههای بسیاری از شیمیدانان در آزمایشگاه های صنعتی ودولتی کشورهای مختلف به ویژه ابرقدرت های نظامی، ودرچارچوب پژوهش هایی که بیرون از جامعه نظامیان کمتر شناخته شده است، به طور مداوم نسل های جدیدی از مواد منفجره وپیشران ها را برای کاربردهای نظامی وفضایی سنتزمی کنند. این پژوهشگران در سایه حمایت دولتها وارگان های نظامی کشورهایشان موفق به ساخت انواع جدیداین گونه مواد می شوند. آنچه حائز اهمیت است اینکه اکتشافات بسیاری در حوزه های نظامی انجام می شودولی به دلایل امنیتی در مجلات علمی چاپ نمی شود ودر حقیقت بسیاری از دانشمندان بیرون از محیط های نظامی آگاهی چندانی ازاین پیشرفت ها ندارند. به عنوان نمونه پژوهش های بسیاری در آزمایشگاه های ملی ایالات متحده به ویژه در« لی آلاموس» ، «لاورنس لیورمور» و« ساندیا » و نیز آزمایشگاه های پژوهش های نظامی مانند « مرکز تسلیحات نیروی دریایی » در حال انجام است. حالات مشابهی در مورد پژوهش های انجام یافته در مراکز نظامی سایر ابرقدرت های نظامی نظیر روسیه، فرانسه،انگلستان،چین ونیز سایر کشورها متصور است. بنابراین آنچه در ادامه بررسی می شود بیشتر در مورد موتد انفجاری مرسوم است.

3- تاریخچه ترکیبات منفجره و کاربردشان :

قرن ها پیش چینی ها مخلوط منفجره گوگرد،ذغال چوب وشوره را که « باروت سیاه » خوانده می شد، به طور اتفاقی تهیه کردند. کاربرد این ماده برای به حرکت در آوردن پرتابه ( موشک )به اندکی پس از سال 1300میلادی باز می گردد. کشف نیتروگلیسیرین ونیتروسلولوز اندکی پیش از 1850 وسپس کمی بعد از آن، اختراع دینامیت به وسیله آلفرد نوبل وکلاهک منفجره وجیوه فولمینات، وقایع مهم عصر مواد منفجره پرقدرت بودند. باروت بی دود( نیتروسلولوزکلوئیدی چگال به همراه مواد افزودنی نظیر نیتروگلیسیرین وموادپایدارکننده به منظور افزایش عمر ذخیره سازی نظیر دی فنیل آمین به میزان حدود1درصد ) نخستین بار در 1867 ساخته شد. طی سال های جنگ جهانی اول و دوم ترکیبات جدید وپرقدرت منفجره زیادی تهیه وبه کار گرفته شد. هم چنین طی 30 سال گذشته تا به امروز تقاضا برای پیشران های پرقدرت و یکنواخت تر جهت برنامه های موشکی وفضایی موج جدیدی از فعالیت ها را ایجاد کرد. در حال حاضر با ظهور تحولات تکنولوژی به ویژه نانوتکنولوژی ،توانمندی تولید مواد،ابزاروسیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح ذرات نانومتری واستفاده از خواصی است که درآن سطوح ظاهر می شود. امکان تولید پیشران ها ونیز مواد منفجره به مراتب قوی تر وجود دارد. در ادامه سیر تاریخی مواد منفجره درجدول آورده شده است.

همان طوری که پیش از این یادآوری شد اکتشافات بسیاری در حوزه های نظامی انجام میشود ولی به دلایل امنیتی در مجلات علمی چاپ نمی شودودرحقیقت بسیاری از دانشمندان بیرون از محیط های نظامی آگاهی چندانی از این پیشرفت ها ندارند. با این وجود با ظهور تحولات تکنولوژی به ویژه نانوتکنولوژی امکان تولید پیشران ها و نیز موادمنفجره قوی تر دورازانتظارنمی باشد.

4- دسته بندی موادشیمیایی منفجره :

اصولاً مواد منفجره دارای دو کاربرد عمده نظامی وغیر نظامی هستند. در بعد نظامی موادمنفجره در صنایعی همچون استخراج معادن،حفاری،تونل ها،ساختمان سازی، اکتشافات ژئوفیزیکی و برش وشکل دهی فلزات به کار می روند. درواقع به کارگیری موادمنفجره تجاری امری ضروری است وامروزه کارهایی نظیر امور راهسازی، ساخت تونل ها وسدها بدون به کارگیری موادمنفجره به دلیل بالابودن هزینه ها، غیرقابل اجرا می شوند.

در بعد نظامی، بیشتر عملیات تخریبی در آفند وپدافند بابه کارگیری مواد منفجره انجام می شود،لذا این مواد ازدیدگاه نظامی می باید دارای ویژگی های فهرست شده زیرباشد:

1- مواد خام آن به سهولت تهیه شده واز نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

2- دربرابرضربه واصطکاک یا انبارداری و حمل ونقل حساس نباشد.

3- هنگام انفجارشدت وسرعت مناسبی داشته باشد.

4- دارای پایداری حرارتی مناسب باشد ( حدود 25 تا 74 درجه راتحمل کند ).

5- وزن مخصوص آن زیاد باشد.

6- پایداری کافی جهت تخریبات زیرآبی داشته باشد.

7- ازنظر بسته بندی دارای شکل واندازه مناسب باشد.

8- دارای قدرت زیاد ودرمقابل حجم کم باشد.

بااین حال درخصوص موادمنفجره نظامی،قیمت از اهمیت کمتری برخوردار است و کارکرد ماده وهمچنین زمان طولانی نگهداری از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

به منظور ارائه رابطه بین انواع موادمنفجره به کار رفته در مهمات نظامی ، درادامه ساختار یک گلوله با قدرت انفجاری زیاد همراه با شکل تشریح شده است. همان طوری که در شکل مشاهده می شود گلوله شامل پوکه نازکی ( cartridge shell  ) است که چاشنی ،گیرانه وخرج پیشران را در بر می گیرد. پوکه به گونه ای طراحی شده که به نرمی درون سلاح قرار می گیردوبراثر انفجار منبسط شود وته سلاح رامسدود کند به طوری از فرار گازها به سمت عقب جلوگیری کند وبگذارد فشار پیشران به طور کامل بر نیمه پرتاب شونده ( به عبترتی مرمی ) وارد شود . چاشنی گلوله حاوی مقدار کمی از یک مخلوط چاشنی است. ترکیب نوعی مخلوط چاشنی به ترتیب زیر است :

o        گرد شیشه ( به منظور افزایش اصطکاک داخلی )

o        TNT

o        Sb2S3

o        Pb( cns)2   ( نتیروزوسیانات سرب )

o        Kc103 ( کلرات پتانسیم )

البته چاشنی ها بسته به کاربردشان فرمولاسیون ( ترکیب درصداختلاط ) متفاوتی دارند، به عنوان مثال نمونه دیگری ازچاشنی دارای ترکیبات سولفید آنتیموان 15%، سرب آزید20%، سرب استیفنات بازی 40%، نیترات باریم20% و 5% تترازین است. اغلب انئاعی از چسب مایع به عنوان ماده چسباننده وهمچنین گرد شیشه به این مخلوط افزوده می شود.

مخلوط چاشنی براثرضربه سوزن سلاح منفجر می شود وشعله ای ایجاد می کند که باروت سیاه گیرانه را وافروزدکه این نیز به نوبه خود پیشران را که باروت بی دود ( نیتروسلولوزکلوییدی به همراه مواد افزودنی نظیر نیتروگلیسیرین ومواد پایدار کننده به منظور افزایش عمر ذخیره سازی نظیر دی فنیل آمین ) دانه درشت است، شعله ور می کند. ( قطر دانه های باروت در تفنگ های بزرگ معمولاً 25 میلیتراست.)

سوختن باروت بی دود سبب آزادشدن سریع گازها داغ می شود که پرتابه را از سلاح به سمت هدف پرتاب می کند. هنگامی که پرتابه به هدف رسید، براثر ضربه برخورد یا کارکرد سامانه زمانی ماسوره مدار کمی از ماده منفجره اولیه منفجر می شود که این واکنش خود سبب انفجار خرج میانجی می گردد. خرج میانجی ( Booster  ) ماده منفجره ای با حساسیت متوسط، یعنی چیزی میان حساسیت ماده منفجره اولیه وخرج تلاشی است. در واقع خرج میانجی ، شوک انفجاری را از ماده منفجره اولیه دریافت وآنرا تقویت می کند، به طوری که انفجار خرج تلاشی در مهمات پر قدرت معمولاً TNT یا مخلوط آن با  NH4 NO3 است.

ماسوره نوعی وسیله مکانیکی یا الکترونیکی است که به دلخواه می تواند براثرضربه یا با کمی تأخیر پس از وارد شدن ضربه، یا به روش مجاورت ویا انواع دیگر سبب انفجار شود.

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

امروز:   0   بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

آشنایی با من

بهار 1385 - جوون ایرونی

لوگوی خودم

بهار 1385 - جوون ایرونی

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

وبلاگ علمی (سید افشین راستگو)

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

الکترونیک
سیاسی
کامپیوتر
دانش عمومی
پاییز 1385
بهار 1385

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   30717   بازدید