سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ده اکتشاف برتر سال 2005 - جوون ایرونی

بسی خرد که اسیر دست هوسی امیر است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

ده اکتشاف برتر سال 2005 چهارشنبه 85 خرداد 24  11:55 صبح

ده اکتشاف برتر سال 2005

کشف آثار وجود آب در گذشته مریخ که توسط دو مریخ نورد ناسا انجام شد در صدر فهرست ده اکتشاف علمی برتر سال 2005 قرار گرفته است.

این فهرست که هر سال توسط مجله(Science) تهیه می شود همواره باعث اختلاف نظر میان کارشناسان و دانشمندان شده است و فهرست امسال نیز از این قائده مستثنی نیست.

مریخ نوردها علی رغم رقابت فشرده اکتشافات مهم دیگری از جمله کشف یک گونه کوتوله هم خانواده انسان د راندونزی، در این فهرست صدرنشین شدند. اما دونالد کندی سردبیر مجله(Science) گفت: انتخاب جایگاه نخست در این فهرست کار چندان دشواری نیز نبوده است.

با این حال همه با برداشت او موافق نیستند برای برخی اعلام خبر همانند سازی ژنتیکی جنین انسان توسط دانشمندان د رکره جنوبی دارای اهمیتی فراگیر بوده است

«پروفسور کریستوفر هیگینز» مدیر مرکز علوم بالینی شورای تحقیقات پزشکی در لندن گفت: آن دستاورد (در کره جنوبی) دارای طیف گسترده ای از پیامدها خواهد بود و واقعاً تحول مهمی است من مکریخ نوردها را در صدر نمی شناسم البته دستاورد مهمی در زمینه فن آوری بوده است، اما آنها نشانه ای حیات را کشف نکرده اند. اگر چنین کرده بودند، در ان صورت واقعه ای بی نهایت مهیج می بود.»

دستاورد دانشمندان در کره جنوبی گام مهمی در جهت جرکت به سوی همانند سازی ژنتیکی برای مقاصد درمانی بود اما پروفسور هیگینز آن را دارای تبعات فلسفی م یداند وی معتقد است: «این واقعیت که می توان چنین کرد (همانند سازی جنین انسان) ما را از برخی اسراری که در اطراف انسان شکل گرفته دور می کند؛ چیز هایی مثل وجود روح به تدریج ما را به نقطه ای نزدیک می کند که تشخیص م یدهیم ما تنها نوع متفاوتی از حیوانات هستیم علم یعنی تلاش برای درک اینکه از کجا می آییم و مقصود زندگی چیست.»

اکتشاف حیرت انگیز دیگری مبنی بر اینکه یک گونه کوتوله از انسان (موسوم به LB1 ) تا همین 13 هزار سال قبل در جزیره فلورز در اندونزی می زیست د رمکان دوم این فهرست جای گرفته است. این اکتشاف که د رنشریه Nature رقیب نشریه (Science) چاپ شده بود یکی از امید های صدر نشینی در این فهرست به حساب می آمد.

آقای کندی در سرمقاله ساینس نوشت این اکتشاف قوه تخیل بسیاری را تسخیر کرد اما افزود که همچنین باعث طرح سئوالاتی شده و جنجال آفرین بوده است. اما برای سیمون سینگ نویسنده و گوینده برنامه ای تلویزیونی، برجسته ترین کشف سال تصویری بود که بشر برای نخستین بارموفق شد از یک سیاره که حول ستاره دیگری می گردد تهیه کند این عکس توسط منجمان در شلی که محل چندین رسد خانه بزرگ اروپایی و آمریکایی است گرفته شد اما اصلاً بهاین فهرست راه پیدا نکرده است.

دکتر سینگ می گوید: « ما تاکنون ده ها سیاره در خارج از منظومه شمسی پیدا کرده ایم  و همین موضوع به تنهایی بینش ما نسبت به کیهان را عوض کرده است. اکنون می دانیم که سیارات دیگری وجود دارند زیرا می توانیم تأثیر آنها را بر ستاره ایی که جول آنها می گردند ببینیم اما اینکه در عمل سیاره دیگری را ببینیم، حتی اگر شبیه سیاره ما هم نباشد، کشفی خارق العاده است. خارق العاده از این جهت که نه تنها از فن آوری لازم برای دیدن چنین شیئی برخوردار شده ایم، بلکه به این خاطر که نشان می دهد ممکن است روزی سیاره ای مانند زمین را ببینیم و شاید هم شواهد حیات در ان را کشف کنیم. برای من این یک عکس تاریخی است و باور نمی کنم که در صفحه اول مجلات و روزنامه های سراسر جهان با آب و تاب منعکس نشد.»

مهمترین پیشرفت های علمی مجله ساینس برای سال 2004 به این شرح است:

برنده:

آب در مریخ، اسپیریت و آپورچونیتی، دو مریخ نورد ناسا شواهد قانع کننده ای از وجود پایدار آب و اسیدی بر سطح سیاره سرخ یافته اند.

آدم کوتوله  اندونزیایی:

تیمی از باستان شناسان به کشف خیره کننده یک گونه تازه هم خانواده انسان به قد یک متر که تا دوره ای اخیر د رجزیره اندونزیایی فلورز زندگی می کرد نائل آمدند.

همانند سازی ژنتیکی انسان:

محققان کره جنوبی با اعلام این مطلب که جنین انسان را همانند سازی کرده اند در سراسر جهان خبر ساز شدند. این نخستین شاهد نتشر شده و مرور شده از سوی سایر دانشمندان » دایر بر عملی بودن این تکنیک در سلول های انسان است.

درک چگالیده ها:

در سال 2004، دانشمندان دردرک گازهای فوق العاده سرد به نام چگالیده ها گام های فوق العاده بزرگی برداشتند که به روشن شدن برخی مسایل مهم در فیزیک کمک کرد.

گنجینه پنهان دی ان ای:

نشان داده شد که نقش «اوراق دی ان ای»

(junk DNA ) بسیار مهم تر از ان است که قبلاً تصور می شد. معلوم شده است که وجود آنها برای کمک به به کار افتادن ژن ها در زمان و مکان مناسب بسیار حیاتی است.

جفت پالسار:

فیزیکدان های نجومی نخستین جفت شناخته شده پالسارها که همان ستاره ای نوترونی گردان باشند را کشف کردند.

کاهش تنوع زیستی گیاهان و حیوانات:

در سال جاری مطالعات جامع و مفصلی که با بررسی مطالعات مربوط به دو زیست ها، پروانه ها، گیاهان و پرندگان همراه بود به یافته های نگران کننده ای درباره کاهش تنوع در میان گونه های زیستی منجر شد،

آب زیر ذره بین:

نتایج تازه درباره ساختمان و رفتار شیمیایی آب می تواند رشته های مختلفی از شیمی گرفته تا علوم جوی را منقلب کند.

دارو برای فقرای جهان:

به نوشته مجله ساینس، «شراکت عمومی، خصوصی» در سال 2005 به عنوان نیرویی مهم شکل گرفت و بر شیوه ایی که داروهای توسعه داده شده و در کشورهای در حال توسعه توزیع می شوند تأثیر گذاشت.

ژن ها در یک قطره آب:

در سال جاری، پژوهشگران راه تازه ای برای شناسایی اشکال بسیار کوچک و بسیار دور دست حیات که قابل مشاهده نیستند کشف کردند. آنها آب را از محیط های متنوع جمع آوری و ترتیب ژن های شناور در آن را مشخص کردند.

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

یکشنبه 103 اردیبهشت 16

امروز:   15   بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

آشنایی با من

ده اکتشاف برتر سال 2005 - جوون ایرونی

لوگوی خودم

ده اکتشاف برتر سال 2005 - جوون ایرونی

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

وبلاگ علمی (سید افشین راستگو)

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

الکترونیک
سیاسی
کامپیوتر
دانش عمومی
پاییز 1385
بهار 1385

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   30759   بازدید