سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آشنائی با مشاهیر - جوون ایرونی

آن که به کار کسانى خشنود است ، چنان است که در میان کار آنان بوده است ، و هر که در باطلى پا نهاد ، دو گناه بر گردن وى افتاد ، گناه کردار و گناه خشنودى بدان کار . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

آشنائی با مشاهیر دوشنبه 85 خرداد 22  12:1 عصر

آشنائی با مشاهیر

آمپر:

آندره آمپر مکتشف وریاضی دان فرانسوی در بیست ودوم ژانویه 1775 متولد شد. آمپر از کودکی به ریاضی علاقه داشت و مقدمات حساب دیفرانسیل وانتگرال رانزد یکی ازدوستان پدرش مطالعه نمود.

درسال1793 که پدرش فوت نمود،ناراحتی عجیبی اورااحاطه نمود بطوریکه مدت یک سال طول کشید تا به وضع عادی خود برگشت، در همین هنگام که بیست ویک سال بیش نداشت به عشق دختری بیست وسه ساله گرفتارگردید. در سال 1802 به سمت استاد« بورک » معین شد مجبور گردید برای مدتی زنش را ترک کند.

آمپر با اولین اکتشاف خود تحت عنوان ( مطالعه تئوری ریاضی بازی های قمار ) در سال 1802 مورد توجه ریاضی دانها قرارگرفت با توجه « دالامبر » در شهر لیون ، محل اقامت زنش به تدریس مشغول شد. در سال 1803 زنش دراثر بیماری خطرناکی جان سپرد. آمپر با ناامیدی ویأس کامل لیون را ترک کرد وبه سمت دانشیار مدرسه پلی تکنیک انتخاب شد.

آمپر در پاریس با دیدن دختری بنام « ژان پوتو» تمام غم واندوه خود را فراموش نمود، ولی عاقبت این ازدواج به جائی رسید که یک روز زنش اورااز خانه بیرون کرد . در این موقع آمپرسمت استادی مدرسه پلی تکنیک را داشت.

آمپر در سال 1808 بازرس کل دانشگاه ودر سال1809 ،استاد آنالیز ومکانیک در پلی تکنیک ودر سال 1814 عضو آکادمی علوم شد نام آمپر با اکتشافات اساسی او دربارهمعادلات با مشتق جزئی ،درردیف بزرگترین دانشمندان اروپا قرارگرفته شد.

در سال 1820 بود که مقاله ( ژان کریستیان اورستد) درباره روابط الکتریسیته ومغناطیس به زبان لاتین منتشر شد. آمپر با مطالعه این مقاله بیشتر وقت خود را صرف این مسئله نمود.

روز هیجدهم سپتامبر آمپر اولین اکتشاف خود را درباره مغناطیس الکتریکی اعلام کرد. آمپر شدت جریان راتشخیص دادو وسیله ای برای اندازه گیری آن تعیین نمود.

آمپر موفق به تهیه پروژه ای برای تلگراف الکتریکی گردید وبا اکتشافات خود روزبه روز بنای الکترودینامیک را مستحکم نمود.

آمپر با اکتشافات خود توانست افتخار جهانی کسب کند. به طوری که در سال 1881 در کنگره بین المللی ، الکتریسین ها واحد جریان الکتریسیته را آمپر نامیدند ونام او ورد تمام زبانها گردید.

آمپر در پانزدهم ژوئن 1836 در شصت و یک سالگی در گذشت.

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

یکشنبه 103 اردیبهشت 16

امروز:   2   بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

آشنایی با من

آشنائی با مشاهیر - جوون ایرونی

لوگوی خودم

آشنائی با مشاهیر - جوون ایرونی

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

وبلاگ علمی (سید افشین راستگو)

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

الکترونیک
سیاسی
کامپیوتر
دانش عمومی
پاییز 1385
بهار 1385

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   30746   بازدید