سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نکته های شارژ باتری - جوون ایرونی

دوستی جاهلان، دگرگون شونده و زودْ گسلنده است . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   حسین جعفریان  

نکته های شارژ باتری سه شنبه 85 خرداد 23  1:1 عصر

نکته های شارژ باتری

 

قلب کامپیوتر لپ تاب ، گوشی مبایل ، دوربین فیلمبرداری دیجیتال ، یا دستگاه پخش MP3 شما پردازنده یا نرم افزار نیست، باتری است .

بدون آن منبع همیشه در دسترس انرژی ، وسایل پورتابل الکترونیکی چیزی جز وسایل گران قیمت مگس وزن نیستند .

متداولترین گونه باتری موجود در وسایل همراه ، یک باتری غیر قابل شارژ استاندارد است . این باتریها از لحاظ شیمیایی به دو گونه عمده تقسیم می شوند : الکالاین ( قلیایی ) یا لیتیمی .

اما وسایل همراه پر استفاده ، مانند لپ تابها ، گوشیهای مبایل ، و PDA ها معمولا به باتریهای قابل شارژ اتکا دارند. دو نوع متمایز باتریهای قابل شارژ در بازار متداول است : نیکل – بنیاد ، شامل نیکل – کادمیم ، و لیتیم – بنیاد ، شامل لیتیم – یون ، و پولیمر لیتیم – یون .

 

باتریهای غیر قابل شارژ استاندارد

الکالاین یا قلیایی . کارآمدی باتریهای قلیایی معمولا 10 برابر کارآمدی باتریهای قدیمی روی- کربن است . آنها طول عمر بیشتری دارند و می توانند 85 درصد از ظرفیت خود را پس از پنج سال ذخیره حفظ کنند . باتریهای قلیایی کمتر نشت می کنند و در محدوده گسترده ای از دمای محیط می توانند کار کنند .

لیتیم . باتریهای لیتیم از لیتیم در حالت فلزی آن استفاده می کنند تا به یک چگالی انرژی بسیار بالا دست پیدا کنند ، در نتیجه مدت عمل طولانی و طول عمر نگهداری – (در قفسه ) زیادی دارند . باتریهای لیتیم می توانند پس از پنج سال عدم استفاده تا 97 درصد از ظرفیت اسمی خود را حفظ کنند .

باتریهای لیتیم بهترین جایگزین برای باتریهای قلیایی استاندارد دوربینهای دیجیتال ، دستگاههای پخش MP3 ، و سایر وسایل الکترونیکی هستند .

 

باتریهای شارژ شدنی

نیکل – کادیم .

باتریهای نیکل-کادمیم سرعت شارژشدن بالایی را فراهم می سازند و می توانند  طول عمر خوبی داشته باشند ، با بیش از هزار چرخه شارژ/ دشارژ.

اگر پیش از آن که باتریهای نیکل- کادمیم  کاملا دشارژ (خالی) نشوند آنها را شارژ کنید کارایی آنها پایین می آید . بعضی از شارژرهای باتریهای نیکل – کادمیم دارای مداری برای دشارژکردن باتری ، پیش از شارژکردن آن هستند .

باتریهای نیکل- کادمیم به یک دوره break-in نیاز دارند . بسیاری از سازندگان این نوع باتریها سه بار چرخه شارژ/دشارژ را پیش از انکه باتری به حالت بهینه خود برسد توصیه می کنند.

 

باتریهای هیبرید نیکل-فلز . باتریهای NiMH سی تا چهل درصد ظرفیت انبارش بیشتری را نسبت به معادلهای نیکل-کادمیم دارند، اما تعداد چرخه شارژ/دشارژ مجدد کمتری را پشتیبانی می کنند، بین 300 تا 500 چرخه معمول است .

باتریهای NiMH پیش از شارژ به دشارژ کامل نیاز ندارند، درنتیجه ، می توانید پیش از یک استفاده طولانی برنامه ریزی شده ، آن را کاملا شارژ کنید . اگر باتری NiMH تعداد دفعات زیادی  بطور کامل دشارژ (خالی) شود طول عمر آن کم می شود . هر چند ، اگر گاهی اجازه دهید که کاملا تخلیه شود به گونه ای بهینه کارخواهد کرد .

شارژکردن باتریهای NiMH نسبت به معادل باتریهای نیکل-کادمیم طولانی تر است و اگر بیش از حد شارژ شوند یا در زمانی که باتری داغ است شارژ ادامه یابد احتمال دارد که خراب شوند .

شارژرهای NiMH خوب می توانند جلوی شارژ بیش از حد باتری را بگیرند یا اگر دمای داخلی باتری زیاد باشد عمل شارژ را متوقف کنند .

با تریهای لیتیم-یون . این باتریها بالاترین چگالی انرژی را فراهم می سازند ، تقریبا دوبرابر انرژی قابل دسترسی از باتریهای نیکل – کادمیم . آنها به دشارژ کامل نیاز ندارند ، به دوره break-in نیاز ندارند ، و از مسئله حافظه باتری خبر ندارند .

میتوانید در هر زمانی یک باتری لیتیم –یون را بی آنکه روی کارایی باتری اثر بگذارد شارژ کنید ، اما چون باتریهای لیتیم – یون معمولا دارای طول عمر شارژ/دشارژ 300 تا 500 چرخه هستند، اگر زود به زود و قبل از تخلیه ، این باتریها را شارژ کنید طول عمر باتری را پایین می آورید .

با آنکه بسیاری از سازندگان باتریهای لیتیم – یون طول عمر باتری را تا سه سال ذکر می کنند ، بعضی از مصرف کنندگان طول عمر تا 18 ماه را گزارش کرده اند .

 

 

پولیمر لیتیم- یون .

باتریهای پولیمرلیتیوم-یون که گاهی به Li-poly یا Lipo نیز مشهورند ، اساسا شبیه به باتریهای لیتیوم-یون هستند . اختلاف اصلی در آن است که پولیمرهای لیتیوم-یون بسیار نازکتر هستند، با اندازه هایی به کوچکی یک میلیمتر .

باتریهای پولیمر لیتیوم-یون بسیار سبک نیز هستند ، و در برابر شارژ بیش از حد و نشت مواد شیمیایی نیز مقاومترند . اما تولید آنها گرانتر از باتریهای لیتیوم-یون تمام می شود ، وچگالی انرژی پایین تری دارند. باتریهای پولیمرلیتیوم- یون بیشتر در وسایل الکترونیکی سبک وزن و گران قیمت مانند گوشیهای موبایل به کار می روند .

 

دقت در جابجایی

همه انواع باتریها جایگزین پذیر نیستند. هرگز از باتری لیتیوم-یون روی وسیله ای که برای استفاده از این نوع باتری طراحی نشده است بهره نگیرید . معمولا می توانید از باتریهای نیکل-بنیاد قابل شارژ به جای باتریهای الکالاین هم –اندازه بهره بگیرید و مسئله ای پیش نیاید.

اگر به جای باتریهای غیر قابل شارژ استاندارد می خواهید از باتریهای قابل شارژ نیکل-بنیاد بهره بگیرید ، یک شارژر با کیفیت خوب بخرید . شارژرهای باتری خوب می توانند طول عمر باتری را زیاد کنند .

 


موضوعات یادداشت دانش عمومی نظرات شما ()

یکشنبه 103 اردیبهشت 16

امروز:   3   بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

موضوعات وبلاگ

آشنایی با من

نکته های شارژ باتری - جوون ایرونی

لوگوی خودم

نکته های شارژ باتری - جوون ایرونی

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

جستجوی وبلاگ من

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان


لینک دوستان

وبلاگ علمی (سید افشین راستگو)

آوای آشنا

صدای خودم

اشتراک

 

آرشیو

الکترونیک
سیاسی
کامپیوتر
دانش عمومی
پاییز 1385
بهار 1385

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد   30747   بازدید